Our Blog

Update! SEO: Hoe kom je hoger in Google

Iedereen wil zo hoog mogelijk in Google staan. Uiteraard het liefst op positie 1. Maar hoe bepaald Google deze posities eigenlijk? En wat kun je zelf aan zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd) doen? De komende tijd zal ik in deze blogpost hier antwoord op geven. Ik doe dit op basis van de “The Periodic Table Of SEO Success Factors” van Search Engine Land. Zij hebben een tabel gemaakt met de belangrijkste factoren voor zoekmachine optimalisatie. We lichten de onderwerpen van de tabel van links naar rechts toe.
Snel naar:
Content
HTML
De komende weken zullen de resterende kolommen toegelicht worden.

SEO tabel Search Engine Land

Content en SEO

Content is de inhoud van uw website. Dit kan tekst, afbeeldingen maar ook video’s en presentaties zijn. Google hecht veel waarde aan de kwaliteit (Quality) van uw content. Blijven uw bezoekers op uw website om uw content te bekijken of lezen? Is het echt wat u uw bezoekers toont of bent u slechts een extra stap tussen een einddoel? Dit zijn een vragen die u positief kunt beantwoorden als u kwalitatieve content op uw website heeft.

Heeft u ook onderzocht op welke woorden er gezocht wordt (Research)? Hiermee voorkomt u dat u woorden (Words) op uw website plaatst waarop potentiële bezoekers weinig zoeken. Hierdoor is de kans groot dat bezoekers u niet vinden. Andersom is het belangrijk om woorden waarop gezocht op verschillende plaatsen in uw pagina(‘s) te verwerken. Een tip is om altijd vanuit de bezoeker en/of klant te denken en specifiek vakjargon in veel gevallen te vermijden. Een goede tool om onderzoek naar zoekwoorden te doen is de Keyword Planner van Google. U kunt deze tool vinden in uw Google Adwords dashboard onder het menu-item “Hulpprogramma’s en analyses”.

Actualiteit en betrokkenheid (Fresh & Engage in de tabel) zijn ook twee belangrijke factoren binnen content en SEO. Het is belangrijk dat u de inhoud van uw website ververst en ervoor zorgt dat bezoekers deze inhoud ook daadwerkelijk lezen. Wanneer ze op uw pagina komen en direct vertrekken ziet Google dit namelijk als een negatief iets. Blijkbaar paste dan uw content niet bij de zoekopdracht van de bezoeker. De kans dat u gaat zakken in de zoekresultaten wordt hierdoor (bij herhaling) steeds hoger.

De laatste twee roodgekleurde blokken  “Thin” en “Ads” geven negatieve factoren voor SEO aan. Met “Thin” wordt bedoeld dat de content die uw heeft erg ” mager” is en bezoekers uw website snel verlaten. Veel advertenties (Ads), in verhouding tot de rest van uw content, op uw website zorgen eveneens voor een negatieve invloed op uw posities.

HTML en SEO

HTML zorgt ervoor dat u browser weet wat hij moet laten zien als u een website bezoekt. Naast browsers gebruiken ook zoekmachines de HTML van de pagina’s op uw website. Het is daarom van belang dat de HTML van al uw pagina’s goed te indexeren en gestructureerd zijn.

Eén van de belangrijkste HTML elementen (tags) zijn de Titles (Titles) van uw pagina’s. Deze HTML tag moet relevante zoektermen bevatten voor elke pagina. Daarna komt qua belangrijkheid de description tag in beeld. Deze description (omschrijving) moet goed omschrijven waar de betreffende pagina overgaat. Vaak is het aan te raden om het belangrijkste zoekwoord(en) waar u op gevonden wilt worden in zowel de Title als Description tag te verwerken.

Google waardeert het als u gebruik maakt van een goede hoofdstukindeling (Headers) binnen uw pagina’s. De headertags (H1, H2, H3, etc.) geven aan wat de belangrijkste onderwerpen (“hoofdstukken”) van uw pagina zijn. Let op! Gebruik per pagina altijd maar één H1; dit is het centrale onderwerp van de betreffende pagina en daar is er in veel gevallen op veel pagina’s maar één relevant. Bepaal per pagina goed welke H1 header u gaat inzetten.

Met structuur (Structure) geeft u meer handvatten aan Google om uw website te begrijpen. In de HTML kunt u namelijk allemaal kenmerken gestructureerd aantonen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal sterren (recensies) van uw accommodaties, datum en tijd bij nieuwsberichten en de taal waarvoor de betreffende pagina is bedoeld. U kunt nou denken dit kan ik ook in de tekst of als afbeelding verwerken op mijn website. Dit klopt, wel maakt u het Google wel moeilijker om op een gestructureerde manier data over uw website, producten/diensten en uw bedrijf te gebruiken en te tonen op de zoekresultatenpagina. Hier vindt u aanvullende informatie over gestructureerde data in HTML: Wikipedia Microformats.

Het is niet aan te raden om de HTML vol te zetten met zoektermen waar u op gevonden wilt worden (Stuffing). Google, en overige zoekmachines, wil graag een natuurlijke balans in de hoeveelheid en aantal keywords die in uw teksten (en dus ook in uw de HTML) verwerkt zijn. Daarnaast worden uw Google posities er op termijn niet beter op als u HTML gebruikt om snel te scoren binnen Google. Zaken als het verbergen van content met zoektermen (Hidden) kosten u op de lange termijn meer dan dat ze opleveren.

Architecture en SEO

Hou onze website goed in de gaten, binnenkort wordt deze blogpost aangevuld.

Wilt u dit delen via social media?
Facebook Twitter Linkedin Pinterest Plusone Email
Tags:

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!